Photographer’s Dilemma: “Good” Photography vs. “Good” Planning

The normative assessments of “good” and “bad” diverge in terms of city planning and its photographic representation. This article explores the cavity between the photograph and the depicted world, suggesting that it should be viewed as a positive and productive quality of photography that— although this might sound contradictory—can be used constructively in documentary practice.

Die normative Beurteilung in „gut“ und „schlecht“ geht in Bezug auf Stadtplanung und ihre fotografische Darstellung auseinander. In diesem Artikel wird die Lücke zwischen der Fotografie und der abgebildeten Welt untersucht. Es wird vorgeschlagen, sie als positive und produktive Qualität der Fotografie zu betrachten, die – obwohl dies widersprüchlich klingen mag – in der dokumentarischen Praxis konstruktiv eingesetzt werden kann.

Exploring the Urban Space: Methods for Visual Urban Research

In contrast to other genres of urban photography, visual urban research addresses questions of visuality and employs various methods for the study and presentation of urban topography. Reflecting on her own photography practice, the author thoroughly investigates the relationship between photography, cities, places, and topographies both as a subject and a topic of photographic research.

Im Gegensatz zu anderen Genres der Stadtfotografie befasst sich die visuelle Stadtforschung mit Fragen der Visualität und setzt verschiedene Methoden zur Untersuchung und Präsentation der urbanen Topographie ein. Die Autorin reflektiert ihre eigene fotografische Praxis und untersucht die Beziehung zwischen Fotografie, Städten, Orten und Topografien sowohl als Gegenstand als auch als Thema fotografischer Forschungen.

Pictures of Berlin: Construction and Conservation of a 1920s Metropolis

When it comes to Berlin in the “Roaring Twenties”, pictures of a vibrant, modern city almost instantly come to mind, although it is widely known that the city and its inhabitants were still suffering due to the aftermath of World War I. It was the government itself that made a great effort to give a completely different impression of the city and measure up to metropolises such as Paris, London, and especially to New York. Photography played an important role in the creation of the so-called Berlin myth.

Berlin und die „Goldenen Zwanziger“ – Sofort wird an eine lebendige, moderne Großstadt gedacht. Gleichzeitig ist bekannt, dass damals Berlin und seine Bewohner noch immer an den Folgen des Ersten Weltkriegs litten. Die Regierung unternahm große Anstrengungen, um einen völlig anderen Eindruck der Stadt zu vermitteln und sich mit Metropolen wie Paris, London und insbesondere New York zu messen. Die Fotografie spielte eine wichtige Rolle bei der Entstehung des sogenannten Berlin-Mythos.

The Ephemeral Imagination: The Postcard and Construction of Urban Memory

The postcard plays a pervasive and sometimes socially critical role in the formation of the popular imagination and individual narratives of the modern city. This paper will explore the critical potentials for the postcard through the career of the American photographer Walker Evans and decode a series of postcards in order to examine how the devices of recto and verso, photographic manipulation and enhancement, and the mechanisms for messaging, captions, and postage together form a multi-facetted and open-ended means of communication.

Die Postkarte spielt eine allgegenwärtige, manchmal sozialkritische Rolle bei der Entstehung populärer Vorstellungen und individueller Erzählungen von der modernen Stadt. In diesem Artikel werden die kritischen Potenziale der Postkarte anhand der Karriere des amerikanischen Fotografen Walker Evans und einer Reihe von Postkarten untersucht. Durch das Zusammenspiel von Vorder- und Rückseite, fotografischer Manipulationen und Verbesserungen sowie der Nachrichten, Bildunterschriften und Postwertzeichen entsteht ein facettenreiches und ergebnisoffenes Kommunikationsmittel.

Portraits of Places: Gabriele Basilico and the Slowness of the Gaze

Gabriele Basilico’s slow-paced photography is a form of visual urbanism. His way of representing cities was deeply influenced by his architectural studies. He developed his own artistic research, which he called fotografia di ricerca (research photography).

Die von Langsamkeit geprägte Fotografie Gabriele Basilicos ist eine Form des visuellen Urbanismus. Seine Herangehensweise an die Darstellung von Städten wurde stark von seinem Architekturstudium beeinflusst. Er entwickelte eine eigene künstlerische Forschung, die er fotografia di ricerca (Forschungsfotografie) nannte.

The City Has Memory: Images of Ruin and Reclamation in Bombay/Mumbai

Soon after the invention of photography, Indians used this new way of seeing to depict intensive cycles of ruination and reclamation, excavation and construction, consolidating and then expanding the city of Bombay (now Mumbai). Ever since then, photographers have depicted the paradoxes of what Bombay/Mumbai once was, might have been, and may still become.

Bereits kurz nach der Erfindung der Fotografie verwendeten Personen in Indien diese neue Sichtweise, um die Zyklen von Zerstörung und Rückgewinnung, Ausgrabung und Errichtung darzustellen, die zuerst
die Stadt Bombay (heute Mumbai) konsolidierten und dann erweiterten. Seitdem haben Fotografinnen und Fotografen die Paradoxien dieser Stadt dargestellt. Ihre Bilder sind Imaginationen dessen, was Bombay/Mumbai einst war, gewesen sein und noch werden könnte.

Traces of the Future: Urban Transformation and the Promissory Multiplicity of Photobooks

City-related photobooks are of particular interest for a city’s cultural image strategy, which aims at directing attention to what a city has been and is becoming. As such, these photobooks offer a relatively controlled way of “urban imagineering”: they convey a specific visual narrative of the city’s past, present, and future with the expectation of creating cultural value and resonance. This potential will be discussed conceptually and with the help of an example from Hamburg’s largest urban development area, HafenCity.

Stadtbezogene Fotobücher sind von besonderem Interesse für die Bildung eines Stadtimages. Sie zielen darauf ab, die Aufmerksamkeit auf das zu lenken, was eine Stadt war und was sie werden wird. Als solche bieten diese Fotobücher eine relativ kontrollierte Art des “urban imagineering”: Sie vermitteln eine spezifische visuelle Darstellung der Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft einer Stadt mit dem Ziel, kulturellen Wert zu schaffen und ein Echo hervorzurufen. Dieses Potenzial wird konzeptionell und mit Hilfe eines Beispiels von Hamburgs größtem Stadtentwicklungsgebiet diskutiert.

BIM – Lutz Robbers in conversation with Dennis R. Shelden.

In the past years, the acronym BIM has become a metaphor for the emergence of digital tools in practices of architectural design, planning and construction. Building Information Modelling allows not only for the optimization of processes through the improved exchange of information. The fundamental novelty resides primarily in transforming the formerly linear process chains, controlled by architects, from the initial draft to building construction into integrated, networked, and open processes. The ensuing renegotiation of agency between human and non-human actors leads to new lines of conflict. The dispute about the ways of designing, planning and building shifts to the level of digital codes and protocols.

Remissio.

Remissio is a bench. All over Germany it is the backdrop to waiting. Remissio benches are part of the standard equipment found in stations operated by DB Station & Service AG.

They are as widespread and numerous as they are unremarkable in appearance. And yet a Remissio bench is not an object lacking significance, because it is both a familiar companion and a mandatory part of everyday German life.

Ecocide in West-Papua – The case of the Grasberg Mine.

Ecocide, the extensive loss, damage or destruction of ecosystem(s) of a given territory, is the missing international crime of our era. Gathering and examining evidence of ecocide requires a shift of perspective in understanding conflict as a territorial phenomenon. It also involves re-examining the material transformation of landscapes in ecological terms. This visual essay presents the investigative methods of INTERPRT 1 , a transdisciplinary research and design project dedicated to examining environmental crimes. It collects and displays spatial evidence of widespread and long-term environmental damage from industrial mining. The larger project, within which this visual essay can be contextualized, addresses the future role of the International Criminal Court (ICC) in prosecuting ecocide and includes an exhibition proposed to take place at the Assembly of State Parties, the governing body of of the court. This project claims that architectural and spatial readings have a critical role to play in the campaign to promote a law against ecocide in environmental justice contexts.