Über Candide

Ziel von Candide ist es, eine spezifisch architektonische Wissenskultur zu beschreiben und zu befördern.

Wie wird das Wissen der Architektur generiert, gesammelt, aufbereitet und weitergegeben? Welcher Formen des Wissens lassen sich beobachten? in wie weit ist kontextgebundenes Wissen auf andere Situationen übertragbar? Welche Personen, Institutionen und Verbände sind an der Wissensproduktion beteiligt? Welche Techniken, Instrumente, Verfahren und Methoden spielen dabei welche Rolle?

Jede Ausgabe von Candide ist in fünf Rubriken unterteilt. Der Aufbau trägt der Vielfalt möglicher Forschungsansätze Rechnung und befördert die Genres mittels der Architektur untersucht und dargesellt werden kann. Einsendungen sind jederzeit möglich. Bitte lesen Sie die näheren Erläuterungen unter Einreichen.

Candide. Journal for Architectural Knowledge wurde 2009 am Lehrgebiet Architekturtheorie der RWTH Aachen von Axel Sowa und Susanne Schindler gegründet. Seitdem wurde die Zeitschrift auch von Andres Lepik, Anne Kockelkorn und Lutz Robbers mitherausgegeben; von Katja Gretzinger (1–5) und Benjamin Critton (6–10) gestaltet; und von Hatje Cantz verlegt. Candide wird katalogisiert von Avery Index to Architectural Periodicals, IBZ, und RIBA Periodicals Index.

Essay — provides a forum for discourse on architectural knowledge. The editors are interested in publishing both fundamental research into and speculative arguments on the nature of knowledge, coming from philosophical, historic, or anthropological perspectives.

Analysis — allows for in-depth examinations of built architecture. The editors are interested in demonstrations of how knowledge that was invested and is embodied in buildings can be extracted retrospectively. How can the detailed reading of existing structures promote the creative re-use of existing knowledge?

Project — is directed primarily at architects who both practice and theoretically reflect on their work. Moving beyond the constraints of context, clients and the task at hand: How can a specific design project become a model of thought, an example to be emulated? How can a project reorganize available knowledge or expand on it?

Encounters — gives access to the personal knowledge of renowned, unjustly forgotten, or entirely unknown protagonists of architecture. Accordingly, the section provides ample space for interviews, dialogues, and testimonies.

Fiction — reflects the editors’ conviction that stories often tell us more about architecture than scientific explanations. The editors are interested in fables, aphorisms, utopias, comic strips, or photographic novels that expand the formal spectrum used to generate and present architectural knowledge. Reflections on the relationship of fiction and architecture will also be considered.